svenska
Lyssna
MENY

på egen hand på väg in i Världskulturmuseet

våra skolprogram börjar kl 9 och kl 10.15. Ibland kan du behöva vänta en stund utanför museet med din klass. Andra klasser vill vänta ute på väg till eller från museet. Passa på och använd innehållet i markmålningen, varje figur har en berättelse, och lär känna konstnärerna bakom.

Markmålningen Matrix

KONST & LEK

Vill du prova att leka färg-jage?

Det funkar bäst om ni är fyra personer eller fler. De olika figurerna som är målade på marken kallar vi öar. Det runtomkring kallar vi hav och det kan du inte gå på.

Såhär går det till:

En person börjar som jagare. När leken börjar ska alla börja ta sig runt mellan öarna. Ni får bara ta ett plask-steg i havet för att komma till nästa ö!

Men det finns ett annat sätt också: Bygg en bro!

Om tre personer krokar arm med varandra så kan de tre ta sig till en annan ö. Under tiden de är en bro så är de fria och kan inte bli tagna. (Men ni får inte stå still som en bro, då blir det tråkigt.)

När den som jagar har tagit någon så blir den jagare istället. Men jagaren ska först röra ryggen på den tagna och säga en färg. Den nya jagaren måste först hitta den färgen (på en ö) och därifrån starta den nya jakten. Den som först har besökt alla öarna har vunnit!

läs mer om mönstren och konstnärerna här