Välkomna till ett skolprogram om framtidsberättelser
Välkommen till ett lustfyllt och utforskande skolprogram där elevens åsikter och idéer är betydelsefulla. Eleverna får öva på sin Future Literarcy. UNESCO definierar future literacy som en förmåga att möta framtiden och stärka vår förmåga att förbereda oss, återhämta oss och skapa nytt när förändringar sker.
Hur skapas bilder av framtiden? Hur beskrivs framtiden? Hur rustar vi oss för att skapa en framtid tillsammans? I det här skolprogrammet tittar vi på olika sätt att se på framtid och får tillfälle att uttrycka oss själva och skapa en storyboard / seriestrip.
Vi jobbar med fakta, berättelser och föremål, men också fiktion, text och bild. Kreativitet och färdigheter i att tolka och skapa står i centrum. Vi bygger upp vår future literacy – förmågan att både tolka, föreställa oss och aktivt skapa olika framtidsscenarier. Framtiden är formbar..
Vi gör nedslag i utställningen i helklass och jobbar sedan i grupper enligt en metod som bygger på snabbskisser, diskussion och reflektion.
Programmet kombinerar analys och skapande. Vi utgår från utställningen Existens och arbetar med framtidsbilder som går att knytta till flera ämnen:
Svenska: texttolkning, berättande och argumentation kring framtidsscenarier.
Bild: visuell gestaltning genom storyboard eller seriestrip.
Filosofi: existentiella frågor och etiska perspektiv på framtiden.
Sociologi: samhällsstrukturer, normer och förändring över tid.
Det här programmet är också möjligt att nivåsätta för högstadieklasser, hör av dig om du är intresserad av detta.
boka via skolinfo@varldskulturmuseet.se
Målgrupp: Gymnasiet, vuxenubildning
Tid: ca. 60 minuter, starttider kl 9 och kl 10.15
Kostnad: 600kr (upp till och med gymnasiet), 2 000 kr (vuxenstuderande)
Antal: max 32 elever per grupp
Plats: På Världskulturmuseet i utställningen Existens
Du når oss enklast på skolinfo@varldskulturmuseet.se
Telefonnummer: 010-4561178 (Telefontid onsdagar kl.13-15)